Przydatne i ciekawe wtyczki do eclipse

Jako, że eclipse zdobywa coraz większą popularność i staje się coraz bardziej uniwersalnym narzędziem, pomyślałem, że warto wypisać te kilka(naście) wtyczek, które pozwalają zrobić coś ciekawego z naszym eclipsem.

1. Języki programowania.

  1. CDT - nieśmiertelna wtyczka do C++, z wersji na wersję coraz lepsza.
  2. PDT - wtyczka do PHP. Do poprawnego działania wymaga utworzenia projektu PHP (w innych rodzajach projektów nawala).
  3. PyDev - wtyczka do Pythona i Jythona
  4. Web Standard Tools - wtyczki do CSS, HTML, JavaScript, XML. Uwaga: zaraz po zainstalowaniu trzeba naprawić jedną "głupotę" tych wtyczek, a mianowicie domyślnie wyłączone wsparcie dla utf-8 w edytorze JavaScript. Żeby to naprawić, należy przejść do menu Window->Preferences->General->Content Types, następnie rozwinąć w drzewku po prawej stronie kategorię text, kliknąć na JavaScript i w polu tekstowym podpisanym Default Encoding (powinno być na samym dole) zmienić wartość tam wpisaną (domyślnie jest jakieś ISO) na utf-8 i kliknąć przycisk Update.
  5. EPIC - wtyczka do Perla
  6. Ruby DLTK IDE - wtyczka do języka Ruby oparta na DLTK.
  7. TPTP czyli Test & Performance Tools Platform - zestaw narzędzi wspomagających testowanie i badanie wydajności aplikacji. Wypasiony zestaw pozwalający ogólnie rzecz biorąc poprawić jakość aplikacji. Z jego pomocą np. wykrycie bottlenecków staje się bardzo proste. Poza tym wtyczka leży sobie na oficjalnym repo eclipsa więc nie wymigasz się od testowania tłumacząc się brakiem narzędzi :]
  8. Cusp - Wtyczka do języka Lisp. Nawet nie spostrzeżesz, kiedy się przyda;).
  9. Eclipse Colorer - Czasami podczas pracy w eclipse spotykamy się z typami plików, do których nie mamy/nie napisano pełnych środowisk z wbudowanymi edytorami. Wtedy pozostaje nam tylko najzwyklejszy edytor tekstowy. Ta wtyczka rozwiązuje większość tego typu problemów - zawiera edytor kolorujący skladnię dla ponad 150 różnych języków (w tym m. in. dla flexa i bisona). Uwaga: może się zdarzyć, że po zainstalowaniu wtyczka nadpisze nam zależności dla niektóych domyślnych edytorów - można to naprawić w menu Window->Preferences->General->Editors->File Associations. Tam też można dodać nowe zależności (bo nie wszystkie są dodane domyślnie).
  10. Ecl Emma - wtyczka badająca pokrycie kodu Javy w testach jednostkowych. Bazuje na narzędziu Emma. Przyjemnie integruje się ze środowiskiem i ładnie podświetla odwiedzone i nieodwiedzone podczas testu fragmenty kodu.

2. Dokumenty i dokumentacja.

  1. TeXclipse - wtyczka robiąca z eclipse IDE do LaTeXa.
  2. Eclox - Wtyczka integrująca doxygena (narzędzie do generowania dokumentacji z kodu) z platformą eclipse. Nie tylko generuje plik konfiguracyjny i zapewnia graficzny edytor konfiguracji (na dwóch poziomach - podstawowym i zaawansowanym), ale też dodaje do górnego paska ikonkę, która pozwala jednym kliknięciem przegenerować całą dokumentację.

3. Zarządzanie projektem

  1. Mylyn - udostępnia szereg udogodnień typu listy zadań, priorytety itp. a także możliwość połączenia z np. bugzilla i trac. Dostępny w ramach projektu Europa.

4. Edycja zdalna.

  1. Remote System Explorer - umożliwia edycję zdalną m. in. przez SSH czy FTP. Wtyczka dostępna w ramach projektu Europa.

5. Rozrywka.

  1. Developer's Jukebox - wtyczka robiąca z eclipse odtwarzacz mp3 poprzez specjalną perspektywę.
  2. RSS Viewer - czytnik RSS z opcjami filtrowania.

6. Narzędzia

  1. Wicked Shell - umożliwia dostęp do powłoki systemowej z poziomu eclipse. Można nawet zdefiniować podpowiadanie słów, ale podczas dodawania nowego słowa tylko jedno okienko jest widoczne i trzeba skakać "w ciemno" tabem.
  2. QuickREx - edytor i weryfikator wyrażeń regularnych. Pozwala także przechowywać wyrażenia regularne w formie biblioteki (od razu z resztą zawiera przykladową bibliotekę, zawierającą kilkadziesiąt wpisów).
  3. FreeMem - narzędzie pozwalające na monitorowanie pamięci przydzielonej eclipsowi przez maszynę wirtualną i umożliwiające odśmiecenie tej pamięci na żądanie.
  4. colors - malutkie narzędzie do zabawy kolorami - można przestawiać suwaki, a następnie przygotowany przez siebie kolor wkleić bezpośrednio do kodu źródłowego w formie RGB bądź kodu HTML.

7. Praca Zespołowa.

  1. Subclipse - bardzo dobra wtyczka do zarządzania repozytorium SVN'a, umożliwia wszystko to co konsolowy svn, od update'ow przez śledzenie historii do mergowania i switchowania gałęzi.

8. Modelowanie.

  1. Azzurri Clay - wtyczka do rysowania diagramów baz danych. Umożliwia wygenerowanie kodu SQL z modeli. Wtyczka była przez długi czas nierozwijana, jednak we wrześniu 2007 wyszła nowa wersja tego narzędzia, uzupełniona m. in. o wsparcie dla MySQL 5.0, nowe sposoby prezentacji powiązań relacji (w tym sposób a'la UML) i poprawki błędów.

9. Zarządzanie kodem

  1. C++ Refactorings - dodatek do wtyczki CDT, dodający kilka refaktoryzacji. Wtyczka wciąż znajduje się w fazie alfa i wymaga CDT 4.0.1.
  2. AnyEdit - Rozszerzenie dodające do eclipse kilka ciekawych nowych opcji, m.in. konwersję tabulatory/spacje, czy też konwersje z konwencji podkreślnikowej na wielbłądzią.
anyedit.png

10. Graficzny Interfejs Użytkownika

  1. Qt Integration - Integracja bibliotek Qt z eclipsem w końcu doczekała się wersji 1.0.

Znaki zapytania

  1. eclipsemail - klient poczty elektronicznej używający eclipse jako platformy macierzystej. Wygląda i zapowiada się obiecująco, ale… nie chciał się połączyć z żadną z moich skrzynek pocztowych.
  2. EIM - Eclipse Instant Messenger - jak sama nazwa wskazuje, jest to komunikator obsługujący kilka protokołów. Jako że nie mam z kim rozmawiać przez żaden z nich, nie miałem okazji wypróbować tej wtyczki.
  3. CORBA IDL editor - edytor do plików IDL. Może kiedyś…;)
O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.